Doradztwo organizacyjne

Projekt

KPI (kluczowe wskaźniki efektywności stanowisk)

Cel / Charakterystyka

KPI (Key Performance Indicators) to kluczowe wskaźniki wydajności danej organizacji używane w procesie pomiaru realizacji jej celów. Cele wdrożenia KPI:

  • Diagnoza i ocena (pomiar) postępów w realizacji założonych celów
  • Możliwość korekty wybranych elementów, by cele mogły zostać zrealizowane
  • Podniesienie efektywności działań w poszczególnych obszarach działalności
  • Monitorowanie spełnienia oczekiwań i wymagań klientów
  • Motywowanie pracowników do identyfikowania się z organizacją oraz rzetelnego wykonywania obowiązków służbowych
  • Prowadzenie audytów wewnętrznych i przeglądów przez kierownictwo w celu potwierdzenia prawidłowego funkcjonowania oraz doskonalenia systemu zarządzania
  • Wprowadzanie usprawnień w poszczególnych obszarach funkcjonalnych
  • Optymalizacja procesów i racjonalne wykorzystanie zasobów (ludzkich, finansowych, organizacyjnych).

KPI kluczowe wskaźniki efektywności

Efekt

Analiza organizacji i zakresów zadań daje możliwość określenia wskaźników w następujących kategoriach:

  • wskaźników ilościowych, które mogą być przedstawione jako liczby,
  • wskaźników „praktycznych”, które współpracują z istniejącymi procesami firmy,
  • wskaźników kierunkowych określających, czy dana organizacja robi postępy, czy wręcz przeciwnie.

Wykorzystanie

KPI są często wykorzystywane do mierzenia wartości trudnych do zmierzenia działań, takich jak korzyści płynące z rozwoju przywództwa, zaangażowania, usług i zadowolenia klientów oraz pracowników. KPI powinny być ściśle związane z organizacją strategii. Wyniki oceny osiąganych poziomów poszczególnych wskaźników efektywności powinny być powiązane bezpośrednio z systemem premiowania.

Udostępnij: