Doradztwo personalne

Projekt

Budowanie modeli i profili kompetencyjnych

Cel / Charakterystyka

Profile kompetencyjne określają wymagania dotyczące konkretnych kompetencji na określonym stanowisku. Wskazują, które są istotne dla zrealizowania zadań i jaki poziom tych kompetencji jest wymagany. Z reguły powstają łącznie z profilami celowymi (określającymi cel stanowiska pracy) oraz profilami zadaniowymi (zakresem zadań). Proces projektowania profili kompetencyjnych powinien obejmować nie tylko identyfikację najważniejszych na danym stanowisku kompetencji ale i informacje, kto, kiedy i w jaki sposób będzie mierzył te kompetencje aby ocenić stopień spełnienia wymagań.

Projektowanie systemu zarządzania kompetencjami powinno objąć następujące elementy:

  • zapoznanie się z zakresem zadań i budowa modeli kompetencyjnych dla poszczególnych stanowisk (profil kompetencji, definicja kompetencji),
  • opracowanie katalogu kompetencji,
  • opracowanie mapy kompetencji,
  • opracowanie mierników poszczególnych kompetencji,
  • zaprojektowanie narzędzi oceny kompetencji,
  • badanie kompetencji – określenie potencjału kompetencyjnego pracowników,
  • analiza wyników,
  • przygotowanie raportów i bilansów kompetencyjnych badanych.

budowanie modeli i profili kompetencyjnych

Efekt

Zidentyfikowane i opisane kompetencje (model) oraz poziomy wymagań (poziomy spełnienia kompetencji) dla poszczególnych stanowisk pracy (profile kompetencji). Opisane zachowania prowadzące do osiągnięcia wymaganego poziomu kompetencji (wyznaczniki behawioralne).

Wykorzystanie

  • systemy premiowe powiązane z oceną pracy,
  • proces rekrutacji i selekcji pracowników,
  • identyfikacja silnych i słabych stron zatrudnionych pracowników,
  • identyfikacja istniejących i potencjalnych problemów,
  • projektowanie ścieżek rozwoju zawodowego oraz planów szkoleń.
Udostępnij: