eduPartners
Doradztwo
 

Mapowanie procesów

Mapowanie procesów polega na analizie funkcjonowania procesu lub zespołu procesów / operacji i ich wzajemnych powiązań. Jest bardzo przydatne w audycie organizacyjnym, gdzie ważne jest zrozumienie sekwencji poszczególnych działań i identyfikacja luk generujących potencjalne problemy organizacyjne.

Podstawowa mapa procesów przedstawia, jakie działania wchodzą w zakres procesu i jak działania te są powiązane. Bardziej rozbudowane mapy mogą zawierać:
  • wykonawców działań (na przykład stanowiska lub komórki organizacyjne)
  • mechanizmy realizacji działań (na przykład używane systemy informatyczne)
  • informacje potrzebne do wykonania działań (informacje wejściowe)
  • informacje będące rezultatem wykonania działań (informacje wyjściowe)
Mapy procesów używane są do wprowadzania zmian w funkcjonowaniu firm przy okazji:
  • wdrożenia systemów zarządzania jakością
  • wdrożenia zarządzania procesowego
  • wdrożenia "Lean Manufacturing"
  • wdrożenia zbalansowanej karty wyników (BSC)
  • modelowania struktury organizacyjnej
  • organizowania funkcjonowania firmy podczas restrukturyzacji
  • skracania czasu wykonywania procesów
  • zmniejszania kosztów wykonywania procesów
  • wdrażania zintegrowanych systemów informatycznych
  • przechodzenia na działalność gospodarczą w oparciu o Internet
  • tworzenia zintegrowanych łańcuchów dostaw
Etapy mapowania procesów:
  1. Identyfikacja procesów elementarnych przebiegających w ramach realizacji działań przedsiębiorstwa
  2. Podział procesów na główne i pomocnicze
  3. Wyróżnienie procesów kluczowych z punktu widzenia realizacji celów biznesowych przedsiębiorstwa
  4. Odzwierciedlenie przebiegu procesów w ramach poszczególnych działów
  5. Charakterystyka procesów elementarnych służąca do określenia procesów przekrojowych

    Pod pojęciem procesu przekrojowego rozumiany jest zestaw powiązanych procesów elementarnych, realizowanych w różnych elementach organizacyjnych. Zakres procesu przekrojowego może być w związku z tym dowolny, zależnie od celów przedsięwzięcia. Celem prac analitycznych może być na przykład rozpoznanie najważniejszych powiązań organizacyjnych wewnątrz firmy.

    Proces przekrojowy tworzony jest zawsze w oparciu o definicje procesów elementarnych, w związku z czym jego zakres wyznaczony jest przez zdarzenie początkowe pierwszego oraz zdarzenie końcowe ostatniego procesu elementarnego.
  6. Opracowanie ogólnych i szczegółowych map/ diagramów procesów (zgodnie z przyjętą metodologią, najbardziej efektywną z punktu widzenia osiągnięcia konkretnego celu)
  7. Analiza luk organizacyjnych
  8. Naniesienie zmian na obecne mapy procesów i stworzenie modelu docelowego organizacji (opcjonalnie)

Powyższe informacje mają charakter ogólny. W celu otrzymania szczegółowej oferty merytorycznej, prezentacji firmy oraz wyceny projektu Mapowanie procesów prosimy o kontakt pod numerem (+48) 32 203 29 70, przez formularz kontaktowy lub e-mail.

Kontakt

e-mail: kontakt@edupartners.pl
tel.: (+48) 32 203 29 70
fax: (+48) 32 445 09 47
formularz kontaktowy

Zobacz także

Szkolenia otwarte

Szukaj

Nasi eksperci

Cezary Wojtczak
Trener, szkoleniowiec, dziennikarz

Trener biznesu, handlowiec-praktyk, dziennikarz, prezenter i wykładowca akademicki. Od kilku lat zajmuje się doradztwem biznesowym i szkoleniami z zakresu zarządzania, obsługi klienta, technik sprzedaży i negocjacji, wystąpień publicznych, prezentacji, etykiety biznesu, kreowania wizerunku oraz public&media relations. Autor i współautor programów szkoleniowych. zobacz
Copyright © 2018 eduPartners